Każde Centrum będzie specjalizować się w konkretnej dziedzinie gospodarki. BCU będą nie tylko ośrodkami wszechstronnego kształcenia i ułatwiania współpracy szkół, placówek i uczelni z pracodawcami, ale również egzaminowania w poszczególnych dziedzinach, doradztwa zawodowego, transferu wiedzy i wsparcia działalności innowacyjno-rozwojowej. Dzięki swojemu przekrojowemu charakterowi Branżowe Centra Umiejętności uzupełnią istniejącą ofertę kształcenia zawodowego, zarówno na poziomie szkolnictwa ponadpodstawowego, jak i szkolnictwa wyższego. Z kolei pracodawcom (którzy będą mieć wpływ na proces kształcenia fachowców) będzie łatwiej pozyskać wykwalifikowanych specjalistów.
W ramach konkursu na Utworzenie i wsparcie funkcjonowania 120 Branżowych Centrów Umiejętności (BCU), realizujących koncepcję Centrów Doskonałości Zawodowej (CoVEs), docelowo powstać ma 120 Branżowych Centrów Umiejętności zlokalizowanych na terenie całego kraju.
Funkcjonowanie Branżowego Centrum Umiejętności w dziedzinie Prace budowlane w Wałczu w dziedzinie prace budowlane będzie oparte przede wszystkim na koncepcji świadczenia wysokich standardów jakości usług szkoleniowych w ramach edukacji pozaformalnej z wykorzystaniem dostępnych najnowocześniejszych technologii, sprzętu oraz wykwalifikowanych wykładowców- specjalistów w branży budowlanej.
BCU będzie placówką, która kształci, motywuje, wspiera, kreuje wyspecjalizowanych przyszłych i obecnych pracowników branży budowlanej tak, aby mogli oni sprostać ogromnym wyzwaniom współczesnego rynku pracy oraz odnosić sukcesy osobiste i zawodowe.
Misją placówki będzie kształcenie i przygotowanie do wykonywania pracy wykwalifikowanych specjalistów branży budowlanej. Centrum swoje działania będzie opierać na zasadach partnerstwa, przyjaźni, szacunku, poszanowania wyznawanych przekonań i wzajemnej pomocy.
Wykładowcy będą kierować się przede wszystkim wysoką jakością kształcenia kursantów, słuchaczy wpierając rozwój ich umiejętności i podnoszenie posiadanych kwalifikacji.
Placówka będzie pomagała słuchaczom w ich rozwoju poprzez stworzenie bezpiecznej
i twórczej atmosfery procesu nauczania, rozpoznawanie, zachęcanie i rozwijanie indywidualnych uzdolnień, umiejętności na miarę posiadanych możliwości intelektualnych. Praca wykładowców będzie polegała również na rozbudzaniu chęci i szacunku doszkalania się, podnoszenia swoich kwalifikacji oraz uświadamianiu odpowiedzialności za środowisko przyrodnicze i podnoszeniu umiejętności zawodowych niezbędnych na rynku pracy.